Vijf onmisbare auto-upgrades uitgelicht: Uitlaatsysteem (3/5)

2021-11-16 13:13:35 By : Mr. Jack Wu

Het geluid van een auto is alles voor veel liefhebbers. Een mooi after market uitlaatsysteem kan voor meer ervaring en misschien zelfs meer vermogen zorgen. Maar wat moet je aan je auto aanpassen om hem beter te laten klinken of sneller te laten klinken? We spraken met Quintin Pet, docent autotechniek bij HAN Automotive.

Om te weten wat je aan je uitlaat kunt veranderen, moet je eerst weten wat er in een gemiddeld uitlaatsysteem zit. De door de motor uitgestoten gassen gaan via de uitlaatpijp en downpipe naar de katalysator, die ervoor zorgt dat schadelijke stoffen worden geneutraliseerd. Vervolgens gaan de uitlaatgassen door de middelste demper en demper en worden vervolgens uitgestoten. Deze afstelling kan per auto verschillen, zegt Quintin ook: "Elke auto heeft een ander uitlaatsysteem, dus het is moeilijk te zeggen welke verandering welk resultaat zal hebben." Geluid is natuurlijk makkelijk te horen, maar of de auto ook beter presteert door een uitlaatsysteem moet altijd getest worden op een rollenbank “meten is weten”, zegt de docent.

Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is om onderdelen uit je uitlaatsysteem te halen. Hoe minder obstakels in uw uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de doorstroming. In Nederland mag je echter niet zomaar alles uit je uitlaatsysteem, of rechte pijp, scheuren. Auto's die zijn geregistreerd na 1992 worden tijdens een APK aan een viergastest onderworpen. Als u de katalysator heeft verwijderd, komt u niet door de APK. Zo'n rechte pijp naar buiten geeft wel meer vermogen. “Hoe minder obstakels de uitlaatgassen tegenkomen, hoe makkelijker de motor kan 'uitademen'”, legt de docent uit. "Dit verschil in vermogen is zeer minimaal en zal alleen worden gevoeld als de inlaatklep volledig open is", aldus Quintin.

De katalysator moet dus in veel gevallen aanwezig zijn, maar een eind- of middendemper kan ontbreken als je kijkt naar emissies. Zolang de uitlaat over de hele linie gasdicht is, komt uw auto op dat moment door de APK. U mag dus wel een rechte leiding hebben voor de keuring, maar deze moet wel voldoen aan de emissiewaarden. In de praktijk komt een auto zonder katalysator – gebouwd na 1992 – niet door de keuring. Hoewel een rechte pijp met katalysator voor de APK is toegestaan, voldoet een auto vaak niet aan de dB-norm. “Een personenauto op benzine mag bij 3.500 tpm niet meer dan 95 dB(A) produceren. Voor een diesel geldt dit bij 2.000 tpm. Deze 95 dB(A) wordt gemeten aan de uitlaat van het uitlaatsysteem. In de buurt van de outlet mogen zowel diesel- als benzineauto's niet meer dan 95 dB(A) produceren bij 1.500 tpm', zegt de RDW tegen Autovisie.

In plaats van onderdelen uit je uitlaatsysteem te halen, kun je ook onderdelen vervangen. Zo kunnen de dempers vervangen worden voor sportievere exemplaren. Deze after market dempers hebben vaak minder demping dan de originele, waardoor er meer motorgeluid te horen is. Vaak wordt zo'n uitlaatsysteem verkocht als 'catback uitlaat', wat niets meer betekent dan het uitlaatsysteem van de katalysator. Zo'n uitlaatsysteem kan meer vermogen leveren, maar "met alleen een eind- of middendemper zal de vermogenswinst of -verlies zeer minimaal zijn", zegt de docent.

Wil je meer vermogen, dan kan een 'high flow cat' het verschil maken. Dit is een katalysator die meer lucht doorlaat dan de originele 'kat'. Hoewel je geluid niet veel zal veranderen bij een high flow cat, kun je wel meer vermogen krijgen, denk aan een paar pk's (verschilt per auto). Maar dit is niet de enige manier om uw auto door het uitlaatsysteem te versnellen.

Wanneer je het hele systeem gaat aanpakken, moeten er belangrijke keuzes worden gemaakt. Wil je meer vermogen bij lage of hoge toeren? "Voor meer vormogen aan de bovenkant van het toerenbereik, wil je zo min mogelijk beperkingen", zegt de leraar. Dus als je meer vermogen wilt als je vol gas gaat, kunnen we grofweg zeggen dat je voor een breder "en vooral zo kort mogelijk" uitlaatsysteem moet gaan, zegt de docent. Wil je meer vermogen 'onderin', dan is het wat complexer. “Als je lucht door een kleinere leiding blaast, gaat de snelheid omhoog. Zolang er geen tegendruk wordt gecreëerd door de kleinere pijp, kan dit resulteren in vermogenswinst bij lage toeren", zegt de leraar. Doordat de lucht sneller door de uitlaat stroomt - bij een smallere pijp - stroomt het vacuüm achter de laatste 'uitlaatpuls ' van de cilinder trekt op de volgende puls. Voor meer vermogen bij lage toeren kun je daarom het beste kiezen voor een smaller en langer uitlaatsysteem.

Hoewel de vermogenswinst volgens de docent autotechniek altijd minimaal is, kan deze bij een turbomotor sneller oplopen dan bij een ongeblazen uitvoering. “Het is veel gemakkelijker om de turbine van een turbo sneller te laten draaien dan voor een atmosferische motor om meer vermogen te krijgen via een ander uitlaatsysteem. Zeker als ook de inlaat wordt aangepast, kan een uitlaatmodificatie met opgeblazen motoren een positief resultaat opleveren", zegt de docent.

Naast het feit dat je een boete kunt krijgen voor een te hard geluid, kan het aanpassen van je uitlaatsysteem ook resulteren in foutmeldingen. Dit vanwege de mogelijke toename van de uitstoot waarna uw auto mogelijk niet door de APK komt. Het meest vervelende wat kan gebeuren met een ander uitlaatsysteem is de zogenaamde 'drone'. Nee, dit gaat niet over dat zoemende ding in de lucht maar over een brom bij lage toeren. Deze lage bastoon kan erg vervelend zijn, zeker als hij aanhoudt op de snelweg.

Nare geluiden, kans op minder vermogen, waarom zou je investeren in een uitlaatsysteem? Het is belangrijk om goed onderzoek te doen voordat u een uitlaatsysteem aanschaft. Als er een uitlaatsysteem voor je auto is gemaakt, zijn er ongetwijfeld mensen die er iets over hebben gezegd of geschreven op internet. Zo kunt u al inschatten wat de resultaten van een specifiek uitlaatsysteem zullen zijn.

Met wat extra vermogen en geluid kan een uitlaatsysteem voor extra rijplezier zorgen. Daarnaast is een after market uitlaatsysteem vaak een goede optie voor de lange termijn. Alle uitlaatsystemen die achteraf gemonteerd worden zijn vaak van RVS. Dit RVS heeft vaak een lange garantie omdat ze super duurzaam zijn. Als je echt meer kracht wilt, heeft Quintin één tip: “meten is weten.”

Log in en lees het volledige artikel

© 2021 Autovisie. Alle rechten voorbehouden