Alles over de nieuwe Yamaha MT-09 2021 met 889 cc - Newsmotor - Kort, snel en gratis altijd het laatste motornieuws

2021-11-16 13:16:06 By : Mr. Leo Wong

Terwijl hij absoluut trouw blijft aan de fundamentele waarden die ten grondslag liggen aan de Hyper Naked-filosofie, is de geheel nieuwe Yamaha MT-09 2021 een motorfiets met hogere specificaties die lichter, krachtiger en geavanceerder is op elk gebied. De belangrijkste ontwikkelingsdoelen waren in de eerste plaats het bereiken van Kanno Seino (geweldige prestatie) die de spanningsfactor bij elke rit zou vergroten. Ten tweede moest de berijder de uitstekende motor- en chassisprestaties van de machine kunnen verkennen zonder afbreuk te doen aan een comfortabele en natuurlijke rijkwaliteit, met behulp van de meest uitgebreide reeks elektronische berijdershulpmiddelen tot nu toe. De nieuwe MT-09 levert nog meer dynamische prestaties en wendbaarheid. De geheel nieuwe MT-09 is standaard uitgerust met toonaangevende elektronische regeltechnologie en hoogwaardige apparatuur en biedt het ultieme pakket met de meest concurrerende prijsstelling in de 900cc Hyper Naked-klasse. 

Nieuwe EU5 889 cc CP3-motor: meer cc, meer vermogen, meer koppel, meer plezier Meer feedback en controle. Een sleutelfactor in het ongeëvenaarde succes van de MT-09 zijn de opwindende prestaties van zijn CP3-driecilindermotor met crossplane-technologie. Na acht jaar Europese eigenaren de meest opwindende en plezierige rijervaring te hebben bezorgd, is het nu tijd om de geliefde 847cc-motor plaats te maken voor een nieuw ontwerp dat meer vermogen en koppel levert bij alle toerentallen.

Om een ​​gevoel te krijgen met meer koppel en wendbaarheid, is de EU5-compatibele motor voor 2021 volledig opnieuw ontworpen en in gewicht verlaagd. Vrijwel elk belangrijk onderdeel is nieuw, inclusief de zuigers, drijfstangen, nokkenassen en carters. Ondanks zijn toegenomen capaciteit en vermogen is de 2021-motor, inclusief de nieuwe uitlaat, 1.700 gram lichter dan het huidige ontwerp.

De cilinderinhoud is vergroot tot 889 cc door de boring met 3 mm te vergroten en de extra 42 cc verhoogt het maximale vermogen met 4 pk tot 119 pk bij 10.000 tpm. De belangrijkste verbetering, die essentieel is voor de drastisch verbeterde prestaties en het dynamischere karakter van de nieuwe motorfiets, is het verhoogde koppel van de CP3-motor. Het maximumkoppel van de nieuwe motor bedraagt ​​93 Nm en het maximumkoppel wordt bereikt bij slechts 7.000 tpm, of zelfs 1.500 tpm eerder.

Hogere niveaus van lineair koppel bij lagere motortoerentallen verbeteren de echte prestaties van de nieuwe MT-09. Ze stellen de berijder in staat om de vermogensafgifte volledig te benutten bij dagelijkse rijsnelheden op de weg. De grotere capaciteit van de EU5-conforme CP3-motor maakt de nieuwe MT-09 tot een motorfiets die nog spannender, plezieriger en krachtiger is in alle soorten rijomstandigheden: snel of langzaam, nat of droog. Of je nu door het stadsverkeer raast tijdens het dagelijkse woon-werkverkeer, naar een coffeeshop rijdt of op bochtige weggetjes rijdt, de nieuwe 889cc-motor met hoog koppel maakt echt een verschil tijdens elke rit. Samen met zijn nieuwe Quick Shift-systeem is de MT-09 2021 de belangrijkste kanshebber voor de top van de belangrijke 900cc Hyper Naked-categorie.

Nieuw brandstoftoevoersysteem: krachtig koppel en vermogen met minder brandstofverbruik Een van de belangrijkste ontwerpkenmerken van de nieuwe 889 cc-motor is het volledig nieuwe brandstoftoevoersysteem. Terwijl de huidige MT-09 brandstofinjectoren heeft die direct op de cilinderkop zijn gemonteerd, zijn bij het geheel nieuwe model de brandstofinjectoren aan de gasklepzijde gemonteerd. De brandstof wordt achter in de koppen van de inlaatkleppen geïnjecteerd. Dit systeem zorgt voor een betere brandstofverneveling en vermindert ook de hechting van brandstof aan de wanden van de inlaatpoorten. Dit nieuwe systeem zorgt voor een uitstekende verbrandingsefficiëntie en draagt ​​bij aan het 9% lagere brandstofverbruik van het nieuwe model.

Nieuwe APSG Ride-by-Wire Throttle: lager gewicht, geweldig gevoel De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de MT-09 is voor 2021 geüpgraded met een nieuwe APSG, wat staat voor Accelerator Position Sensor Grip. Net als de unit op de YZF-R1 en R1M, beschikt dit lichtgewicht ride-by-wire-systeem over modelspecifieke wrijvings- en gasklepopeningsinstellingen. Het vervangt de katrolopstelling van het vorige model voor een uitstekend gevoel en betrouwbaarheid.

Nieuwe inlaat- en uitlaatsystemen: beter gevoel voor koppel en acceleratie De geheel nieuwe 889cc-motor heeft een opnieuw ontworpen, zeer efficiënt luchtinlaatsysteem en een opnieuw ontworpen uitlaat. Ze zijn bedoeld om het gevoel van acceleratie en koppel dat de bestuurder ervaart te versterken. De nieuw ontworpen roestvrijstalen uitlaatpijpen hebben elk een andere kromming om een ​​uitstekend pulserend effect te creëren. Met uitlaatpijpen die zich zowel naar links als naar rechts uitstrekken, ervaart de bestuurder het bedwelmende gebrul van de motor in volledige 'stereo-modus'.

Het lichtgewicht uitlaatsysteem heeft een nieuw ontwerp met 1,5 kamer met symmetrische linker- en rechteruitlaatpijpen. Hij is 1400 gram lichter dan voorheen en is speciaal afgesteld om een ​​beter koppelgevoel te creëren wanneer de rijder accelereert vanuit stilstand of accelereert na een langzame bocht. Naarmate het motortoerental toeneemt, wordt het inlaatgeluid dominanter en neemt het acceleratiegevoel voor de bestuurder toe. Het nieuwe inlaatsysteem is speciaal ontworpen om het koppelrijke rijgevoel van de MT-09 verder te verbeteren. Dit is bereikt door het zeer efficiënte luchtfilterhuis uit te rusten met een geheel nieuwe driekanaalslay-out, waarbij elk kanaal een andere doorsnede en lengte heeft.

Geoptimaliseerde transmissie en verbeterde A&S-koppeling: soepeler en gemakkelijker Om de verbeterde motorprestaties van het 2021-model te evenaren, is de transmissie geoptimaliseerd door de overbrengingsverhoudingen in de 1e en 2e versnelling iets te vergroten. Er is een nieuw ontworpen schakelvork gemonteerd voor een goed schakelgevoel. Om het verhoogde koppel aan te kunnen, gebruikt de A&S-koppeling nieuw materiaal voor de frictieplaten. Bovendien maakt de herziene hoek van de nokkenas de gashendel gemakkelijker te bedienen, met een nog soepeler chassisgedrag tijdens het terugschakelen.

Gegoten aluminium Deltabox-chassis: lichter, sterker, wendbaarder De 2021 MT-09 is in alle opzichten verbeterd en heeft een geheel nieuw lichtgewicht CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis dat is ontwikkeld samen met de zwaardere 889cc-motor met meer koppel. Yamaha is een wereldleider op het gebied van Controlled Filling (CF)-technologie, een hightech spuitgietproces waarmee het bedrijf extreem lichte en sterke aluminium constructies heeft kunnen produceren, zoals het nieuwe frame en de achterbrug van de MT-09.

Yamaha's CF-technologie heeft de dunste wand ooit mogelijk gemaakt op een Yamaha spuitgegoten frame. Met grotere dubbele staven die rechtstreeks van de stuurstang naar het draaipunt van de achterbrug lopen voor optimale sterkte, zijn het nieuw ontworpen aluminium frame, subframe en achterbrug 2,3 kg lichter dan de vorige constructie. Dit draagt ​​aanzienlijk bij aan de grotere wendbaarheid van de MT-09 2021. Voor verbeterde rijeigenschappen zijn de longitudinale en transversale stijfheidsbalans en torsiestijfheid verfijnd, met 50% meer laterale stijfheid. Dit zorgt voor een hoge mate van rechtuitstabiliteit. In overeenstemming met het compactere frame en de kortere voorvork, is de positie van de stuurbuis met 30 mm verlaagd, wat een beter gevoel van grip op het voorwiel geeft in bochten met meer feedback voor de rijder. De wendbaarheid is ook verbeterd door het gebruik van een nieuw ontworpen CF gegoten aluminium subframe dat 1,5 kg lichter is dan het stalen ontwerp van het vorige model.

Achterbrug met hoge stijfheid: lager gewicht, betere stabiliteit Vergeleken met het huidige banaanvormige ontwerp aan de rechterkant, heeft de nieuwe 250 g lichtere aluminium achterbrug een veel rechtere rechterzijde. Hierdoor ontstaat een symmetrische uitstraling die past bij het futuristische design van de kuip. Om een ​​betere stabiliteit te bereiken in bochten en rechtdoor rijden, wordt het scharnier van de achterbrug van het 2021-model tussen de framestructuur gemonteerd, in plaats van dat de scharnieren zoals voorheen aan de buitenkant van het frame worden gemonteerd. Het nieuwe ontwerp en de lay-out van de achterbrug hebben het onafgeveerde gewicht verminderd, als aanvulling op de herziene stijfheidsbalans van het nieuwe frame. 

De volgende generatie carrosserieën zonder afdekplaten: schoon, mooi en puur MT DNA Met een uitgeklede, mooie en functionele look vertegenwoordigt de nieuwe MT-09 de volgende grote stap in de continue evolutie van MT DNA. Het concept achter het ontwerp was om alles behalve de essentie te verwijderen en een exterieur te presenteren dat de rauwe mechanische schoonheid van de functionele componenten van de motorfiets zou onthullen. De ontwerpers van Yamaha zijn trouw gebleven aan het essentiële karakter van de MT, terwijl ze tegelijkertijd een Hyper Naked van de volgende generatie creëerden die visueel de bepalende kwaliteiten van de machine uitdrukt: het geluid, het koppel, de vrijheid en de wendbaarheid van de machine. deze motorfiets.

Een gevoel van koppel overbrengen Het gevoel van koppel wordt overgebracht door het extreem lage zwaartepunt, dat het gespierde uiterlijk van de motorfiets accentueert en een gevoel van opgekropte kracht creëert. Door de koplamp, tank, zadel en uitlaat zo dicht mogelijk bij de motor te plaatsen, ontstaat een algehele indruk van een dicht opeengepakte massa componenten die klaar zijn voor actie. Nieuwe details zoals verstevigingsribben op het carterdeksel drukken een gevoel van mechanische kracht uit. De nieuwe kleur Crystal Graphite van het frame is ontwikkeld om de materiaaleigenschappen van de mechanische onderdelen te benadrukken en een indrukwekkend en zeer verfijnd uiterlijk te geven.

Minimalistisch 'puur' design Bij deze nieuwe lichtgewicht Hyper Naked draait alles om behendigheid. Om de uitstekende rijeigenschappen van de geheel nieuwe MT-09 tot uitdrukking te brengen, heeft Yamaha een ontwerp zonder deksel ontwikkeld dat alle onnodige carrosserie verwijdert. Dit geeft de fiets een dynamische en wendbare nieuwe look vanuit elke hoek. Het compacte voorspatbord en de minimalistische koplampgondel zijn de enige andere carrosserieën op dit gespierde kale chassis, wat de prachtige styling van het chassis benadrukt en de motor een sterke, doelgerichte en mechanisch pure look geeft. Dit alles wordt geaccentueerd door de Crystal Graphite kleur van het frame.

De slanke zitting en spitse achterkant, samen met het volledig ontbreken van zijpanelen en andere onnodige toevoegingen, benadrukken het kale en mooie uiterlijk van deze hoogwaardige Hyper Naked. Het compacte carrosserieontwerp benadrukt het pure en sportieve karakter van deze ultieme Hyper Naked, met een gewicht van slechts 189 kg, 4 kg minder dan het huidige model en aanzienlijk minder dan zijn naaste concurrent in de 900cc Naked-klasse.

Flexibele zitpositie: geschikt voor elke motorrijder De zitpositie is ontworpen voor motorrijders met verschillende lichaamsbouw. De rijder kan een zitpositie instellen waardoor de motorfiets perfect aanvoelt zodra hij of zij erop stapt. Met name de vormen van onderdelen zoals de brandstoftank en het zadel zijn verfijnd door herhaalde Kanno Hyoka (motorprestatie-evaluatie op basis van de waarnemingen en feedback van testrijders) om de rijder het gevoel te geven één te zijn met de machine.

6-assige IMU: R-Series Supersport-technologie voor ultieme prestaties De nieuwe MT-09 is het eerste Yamaha Hyper Naked-model dat is uitgerust met een hightech 6-assige IMU, een van de meest geavanceerde intelligente elektronica in de branche. De 6-assige IMU op de nieuwe MT-09 is gebaseerd op het systeem dat sinds 2015 op de YZF-R1 wordt gebruikt, maar is 50% kleiner en 40% lichter dankzij een ingrijpende herziening van de sensorlay-out. Door continu de versnelling te meten in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, naast de hoeksnelheid waarmee de machine langs de X-as (roll), Y-as (pitch) en Z-as beweegt ( yaw), kan de 6-assige IMU gegevens in realtime verzenden naar de ECU die de elektronische apparaten bestuurt. De toonaangevende verzameling rijhulpmiddelen omvat het zeer gevoelige Traction Control System (TCS), het Slide Control System (SCS), plus het LIFT Control System (LIF) en het Brake Control-systeem (BC) van het voorwiel.

Leunhoekgevoelige rijhulpmiddelen: totale controle onder alle omstandigheden Door het snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen te bewaken, helpt het hellingshoekgevoelige TCS de aandrijfkracht te optimaliseren die tijdens het accelereren op de achterband wordt uitgeoefend. SCS is ontwikkeld op basis van het systeem dat zo populair is gebleken bij YZF-R1-rijders. Dit systeem past het vermogen aan wanneer wordt voorspeld dat het achterwiel gaat slippen, zodat de berijder zich volledig kan concentreren op de weg die voor hem ligt. Op dezelfde manier stelt LIF de motorrijder ook in staat zich op de weg te concentreren. Het systeem past het motorvermogen aan om te voorkomen dat het voorwiel omhoog komt bij het wegrijden en accelereren. De vierde elektronische rijhulp is de BC, die samenwerkt met het ABS om de voor- en achterremdruk onafhankelijk te regelen en te moduleren. Dit helpt voorkomen dat het wiel blokkeert bij hard remmen, zowel wanneer de motorfiets rechtop rijdt als wanneer hij in een bocht leunt.

Drie TCS-modi: interventieniveaus voor elke rijder De TCS heeft drie schakelbare modi. Elke modus integreert drie van de rijhulpsystemen. Dat wil zeggen, de interventieniveaus worden in één keer gewijzigd in modi 1 en 2. modus 1 biedt matige interventie, terwijl modus 2 krachtige interventie biedt. Mode M stelt de bestuurder in staat om handmatig instellingen te selecteren. Door te voorkomen dat het wiel blokkeert of wegglijdt, helpen deze elektronische hulpmiddelen de inspanning van de motorrijder te verminderen. Hierdoor kan de rijder zich beter concentreren op de weg en meer genieten van de rit.

3,5 inch full colour TFT instrumentenpaneel: modern, duidelijk en nauwkeurig Het nieuwe 3,5 inch TFT instrumentenpaneel heeft een kleurenscherm dat duidelijke en nauwkeurige informatie weergeeft. De lichtgewicht constructie en middelgrote lay-out is gekozen om naadloos op te gaan in de nieuwe LED-koplampmontage. Dit handhaaft het compacte en wendbare gevoel vanuit het perspectief van de rijder. De toerenteller met indicatiebalken verandert van kleur naarmate het toerental stijgt of daalt, en het display bevat een klok, schakelindicator, water- en luchttemperatuur en meer. Het nieuwe display is gekoppeld aan de 6-assige IMU en motorrijders kunnen van scherm wisselen. Ze kunnen ook hun voorkeursmodus voor de elektronische hulpmiddelen selecteren via een schakelaar op het stuur.

LED-projectorverlichting: compact, krachtig en puur MT-design Compact, krachtig en modern: het nieuwe koplampdesign van de MT-09 is puur MT en past perfect bij de futuristische look en bijzondere feel van deze nieuwe Hyper Naked. De LED-koplampconstructie is voorzien van een enkele centrale bifunctionele projectorkoplamp met meerdere LED's die een brede, gelijkmatige en krachtige lichtbundel met zachte randen produceren voor zowel dim- als grootlicht. Dubbele LED-contourverlichting geeft de MT-09 een gedurfd nieuw gezicht. De contourverlichting projecteert een kenmerkend Y-vormig logo om de fiets een roofzuchtige look te geven, een duidelijke hint naar de toekomst van MT-design. Het thema gaat verder aan de achterkant, waar het lichtgewicht LED-achterlicht Y-vormige verlichting projecteert die het DNA van de volgende generatie MT onderstreept.

Quick Shift-systeem: snel, soepel opschakelen met nieuwe terugschakelfunctie Voor ultieme acceleratie is de MT-09 voorzien van een Quick Shift-systeem (QSS), dat naadloos opschakelen zonder koppeling met volgas en soepel terugschakelen mogelijk maakt. Samen met de A&S-koppeling transformeert deze elektronische hulp de rijervaring. Het stelt de rijder in staat om de hogere koppelniveaus te optimaliseren voor een opwindendere acceleratie, een stabieler chassis en meer controle bij het terugschakelen. 

10-Spoke Spin Forged Wheels: Yamaha's lichtste ooit Deze door Yamaha ontwikkelde exclusieve smeedtechnologie houdt in dat de gegoten velgen worden verwarmd en met hoge snelheid ronddraaien terwijl er via rollen druk op de velgen wordt uitgeoefend. Zo wordt hun dikte teruggebracht tot slechts 2 mm, terwijl hun enorme sterkte behouden blijft. Elke gewichtsbesparing levert een onmiddellijk prestatievoordeel op, vooral als het gaat om het onafgeveerde gewicht, waarbij zelfs de kleinste vermindering een significante bijdrage levert aan een betere handling en de optimalisatie van stuur- en ophangingssystemen. De nieuwe Spin Forged voor- en achterwielen zijn 700 gram lichter dan voorheen, waardoor het gyroscopische traagheidsmoment van de wielen wordt verminderd. Bij het achterwiel is deze afname maar liefst 11%, wat een grote bijdrage levert aan het wendbare karakter van het nieuwe model.

Volledig instelbare voorwielophanging: KYB-systeem met eersteklas specificaties De nieuwe, hoogwaardige, lichtgewicht 41 mm KYB-vork zorgt voor een soepele vering en behoudt een hoge mate van buigweerstand, zelfs bij zeer hard remmen. De vork is volledig instelbaar voor voorbelasting, compressie en uitgaande demping. De vork werkt met herziene fabrieksinstellingen om te passen bij het karakter van het compacte nieuwe, stijvere frame en de verminderde neiging tot leunen. Het ontwerp van de achterwielophanging is gewijzigd en de nieuwe KYB verstelbare achterschokbreker is aangepast aan het volledig nieuwe chassis, dat een aanzienlijk lager onafgeveerd gewicht heeft.

Radiale hoofdremcilinder voorrem: lineair vermogen, totale controle Elk belangrijk onderdeel van de nieuwe MT-09 is aanzienlijk opnieuw ontworpen en verbeterd voor 2021. Om de hogere motorprestaties en het dynamischere karakter van het chassis te evenaren, is deze hightech Hyper Naked slechts het tweede Yamaha-model dat is uitgerust met dit YZF-R1-type remsysteem vooraan. Met een Nissin radiale hoofdcilinder waarin de zuiger beweegt in een richting evenwijdig aan de slag van de remhendel, levert deze Supersport-klasse technologie een meer lineaire levering van hydraulische druk aan de voorste dubbele schijfremmen. Dit zorgt voor een uitstekende controle.

Nieuwe 889cc inline driecilinder 4-kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor Meer vermogen bij alle toerentallen 7% meer piekkoppel bij lagere toerentallen 4 pk meer maximaal vermogen Nieuw 2,3 kg lichter CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis Lager eigengewicht van 189 kg - reductie van 4 kg en de lichtste in de 900 cc Naked-klasse Kortere wielbasis voor dynamischer rijgedrag Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm Pure en mooie nieuwe generatie MT-styling zonder afdekplaten Overal topkwaliteit, met frameafwerking in Crystal Graphite Full LED-verlichting met Y - Gevormd merkpictogram voor en achter Nieuw Quick Shift-systeem (QSS) met op- en terugschakelfuncties Verfijnde A&S-koppeling Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU Hellinggevoelige bestuurdershulpmiddelen: TCS, SCS en LIFT met drie interventiemodi ABS en remcontrole (BC ) systeem D-MODE schakelbare rijmodi Nieuwe ultralichte Spin Forged 17-inch 10-spaaks wielen Grotere 180/70-17 achterwielen d met 120/70-17 voorband Volledig instelbare KYB® 41 mm upside-down vork met herziene instellingen Instelbare KYB®-achterschokbreker met herziene instellingen 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel in kleur met externe stuurschakelaar Radiale hoofdremcilinder voor, 298 mm dubbele schijfremmen voor

Kleuren, beschikbaarheid en prijs De nieuwe MT-09 zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Storm Fluo, Icon Blue en Tech Black. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers starten vanaf maart 2021. Een prijs is nog niet bekend gemaakt.