Alles over de Honda CRF1000L Africa Twin 2018 - Nieuwsmotor - Kort, snel en gratis altijd het laatste motornieuws

2021-11-16 13:26:17 By : Mr. Alex Yuan

Honda's razend populaire adventure-motor krijgt voor 2018 verschillende belangrijke updates. De nieuwe CRF1000L Africa Twin beschikt over Throttle By Wire, 3 rijmodi, uitgebreide Honda Selectable Torque Control-parameters, een sportievere vermogensafgifte en een verslavend motorgeluid. Daarnaast is de nieuwe Africa Twin ook 2 kg lichter en heeft hij tal van detailverbeteringen die de rijervaring verder zullen verbeteren. Spijkerbanden zijn nu ook goedgekeurd.

In 2018 is het precies 30 jaar geleden dat de Honda XRV650 Africa Twin voor het eerst in Europa verscheen. De fiets die nu dezelfde naam draagt ​​- in 2016 geïntroduceerd als de CRF1000L Africa Twin - deelt geen onderdelen met zijn iconische voorganger. Maar de True Adventure 'Spirit', die ook de originele Africa Twin zo populair maakte, is er nog steeds. De balans tussen vermogen en gewicht was toen, net als nu, de basis van het Africa Twin-concept. De motorfiets van vandaag heeft zichzelf al bewezen als allrounder en is erg populair bij avontuurlijke rijders, forenzen en liefhebbers van toermotoren. Simpelweg door de veelzijdige motor en een onderstel dat overal zijn werk goed doet. In 2018 zal Honda voortbouwen op de kracht en het succes van de Africa Twin. Het basismodel krijgt nogal wat verbeteringen, zowel voor de handleiding als voor de versie met DCT. De nieuwe Africa Twin Adventure Sports verbreedt het platform en opent nog grotere mogelijkheden voor lange afstanden en offroad rijden.

Dhr. K. Morita, Large Project Leader (LPL) 2018 CRF1000L Africa Twin: “De CRF1000L Africa Twin heeft bewezen een waardige opvolger te zijn van het origineel. Het is een motor die je letterlijk en figuurlijk alle kanten op kan. De Honda Africa Twins hebben de afgelopen twee jaar miljoenen kilometers afgelegd en we hebben veel feedback gekregen van de eigenaren. Op basis daarvan hebben we voor 2018 de respons van de motor verbeterd, gewicht bespaard en de rijder de keuze gegeven uit verschillende rijmodi en dus rijervaringen.”

Het geheim van de veelzijdigheid van de Africa Twin begint bij de motor. Deze moet offroad-uitdagingen aankunnen, maar ook op de openbare weg, in het woon-werkverkeer en in de stad. Dit vraagt ​​om een ​​optimale balans tussen koppel, vermogen, massa en afmetingen. De 998cc Unicam paralleltwin met vier kleppen is zeer veelzijdig en ook nog eens zeer compact. Dit is het resultaat van slim ontwerpwerk, waarbij bijvoorbeeld de waterpomp in het carterhuis is geplaatst en de balansassen worden gebruikt als aandrijving voor de water- en oliepompen. Als gevolg hiervan zijn de afmetingen in lengterichting gelijk aan die van Honda's populaire 500cc-motor en draagt ​​de verminderde hoogte bij aan de uiterst belangrijke bodemvrijheid van 250 mm.

Voor 2018 is er een verbeterde versnellingsbak die een betere respons geeft in het middenbereik. Ook het lagere gewicht van de balansas draagt ​​hieraan bij. De verbeterde uitlaat zorgt voor een nog indrukwekkender motorgeluid, terwijl de hogere haalbare snelheid ook de prestaties verbetert. Een andere belangrijke toevoeging is de komst van het Throttle By Wire (TBW) systeem, dat 3 rijmodi biedt, waardoor het motorkarakter kan worden aangepast aan de omstandigheden. Ook nieuw is het grotere aantal parameters voor de Honda Selectable Torque Control (HSTC).

De unieke DCT (Dual Clutch Transmission) biedt de standaard handmatige modus - waarmee de rijder kan schakelen via knoppen op het stuur - en twee automatische modi. De D-modus biedt de beste balans tussen prestaties en verbruik, terwijl de S-modus drie sportievere schakelpatronen biedt. De DCT is ook geschikt voor off-road gebruik en wordt ondersteund door de G-knop. Het indrukken van de G-knop in elke modus resulteert in een aanpassing van de koppelingsbediening en een directere aandrijving.

Het stalen semi-dubbele wiegframe van de Africa Twin biedt de perfecte balans tussen stijfheid, stabiliteit en offroad-potentieel door kracht en flexibiliteit te combineren. Het blok is op 6 punten opgehangen waardoor trillingen tot een minimum worden beperkt en er geen stuurdemper nodig is. Voor 2018 is er een lithium-ion-accu die ook bijdraagt ​​aan de totale gewichtsbesparing van 2,3 kg. Verdere detailaanpassingen verhogen het offroad-potentieel en de duurzaamheid van de fiets.

De volledig instelbare Showa upsd-vork van 45 mm, de volledig instelbare achterschokbreker en de dubbele zwevende schijfremmen van 310 mm met radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers blijven ongewijzigd. Voor 2018 zijn de 21-inch voor- en 18-inch achterwielspaken nu van roestvrij staal en zijn spijkerbanden officieel goedgekeurd.

De Africa Twin heeft een minimalistische maar stevige carrosserie die tegelijkertijd zorgt voor een goede windbescherming en optimale wendbaarheid. De dubbele LED-koplamp behoudt zijn vertrouwde vorm terwijl het dashboard met negatieve LCD dicht bij dat van de Dakar-motor komt. De zithoogte is met 20 mm verlaagd, van de standaard hoogte van 870 mm naar 850 mm. De 18,8 liter benzinetank biedt een actieradius van meer dan 400 km, dankzij een verbruik van 1 op 21,7 km of 4,6 liter per 100 km.

De 2018 CRF1000L Africa Twin is verkrijgbaar in vier kleuren: 1) Matt Ballistic Black Metallic 2) Pearl Glare White (Tricolor) 3) Grand Prix Red (Team HRC Rally-kleur) 4) Candy Chromosphere Red

Elektronica voor motorbeheer - TBW biedt 3 rijmodi voor aangepast motorkarakter en tractie - De rijmodi zijn samengesteld uit verschillende niveaus van vermogen (P), motorremmen (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) - HSTC heeft nu 7 niveaus en een uit-modus

Voor 2018 krijgt de 998cc SOHC 8-kleppen parallelle twin een upgrade via het Throttle By Wire (TBW)-systeem met de verschillende rijmodi en een uitbreiding van de Honda Selectable Torque Control (HSTC). De introductie van TBW biedt de rijder ruimere mogelijkheden op het gebied van fietskarakter, fietsgevoel en tractie. Terwijl het vorige model 3 niveaus van tractiecontrole en een uit-stand had, biedt het nieuwe systeem 7 opties. Niveau 1 is geschikt voor agressief off-road rijden op spijkerbanden en niveau 7 is de meest gevoelige positie voor meer veiligheid op glad, nat asfalt. Het blijft mogelijk om de HSTC volledig uit te schakelen en er zijn ook 3 niveaus van vermogen en motorrem beschikbaar.

In een opstelling die voor het eerst werd gebruikt op de RC213V-S - Honda's gehomologeerde versie van de MotoGP-racer - bieden 3 rijmodi een vooraf ingestelde combinatie voor elke individuele parameter, zodat onder alle omstandigheden de juiste instelling kan worden gekozen: - TOUR: gebruikt het hoogste vermogen (1), medium motorrem (2) en hoge HSTC (6) - URBAN: biedt medium vermogen (2), motorrem (2) en hoge HSTC (6) - GRIND: biedt het laagste vermogen (3) en motorrem (1), met hoge HSTC (6)

Een vierde modus -USER- stelt de rijder in staat om voorkeuren in te stellen en op te slaan op het gebied van vermogen, motorremmen en tractiecontrole. Zowel de rijmodus als het niveau van de HSTC kan op elk moment worden aangepast met een knop op het linker stuur.

 Motor - Nieuw inlaat- en uitlaatontwerp bevordert de motorrespons in het middenbereik - Nieuwe uitlaat is ook ontworpen om een ​​beter geluid te produceren - Nieuw en lichter balansasgewicht. - Nieuwe lithium-ionbatterij bespaart 2,3 kg en heeft een langere levensduur - Soepele en consistente vermogensafgifte, met lineair koppel - Assist/slipper clutch helpt bij op- en terugschakelen

Naast de nieuwe elektronica is er een 20 mm langere airbox-inlaat die past bij de nieuwe interne uitlaat, waardoor het midrange-vermogen een aanzienlijke boost en een vetter geluid krijgt. De 2-1 naar beneden lopende uitlaat duwt de uitlaatgassen nu via 2 katalysatoren (ipv 1) naar een simpele en kleinere uitlaatdemper (4 liter ipv 4,6 liter) waarin nu 2 kamers zitten in plaats van 3. Het topvermogen van 95 pk (70 kW) wordt bereikt bij 7.500 tpm en een maximumkoppel van 99 Nm bij 6.000 tpm. Boring x slag is 92 x 75,1 mm met een compressieverhouding van 10:1. De 270° krukas met oneven ontstekingsinterval zorgt voor het kenmerkende motorgevoel en uitstekende tractie.

Bodemvrijheid - cruciaal voor off-road gebruik - begint met een compact en kort motorblok. De carterhelften zijn verticaal gesplitst met de waterpomp in het koppelingshuis en de thermostaat in de cilinderkop. De handmatige en DCT-versies hebben dezelfde carterstructuur met slechts een paar kleine uiterlijke verschillen. De water- en oliepompen worden aangedreven door de balansas van het blok. Voor 2018 is 300 gram bespaard op het gewicht van die as, waardoor de traagheid met 306 g/cm2 is verminderd en de gasrespons scherper is geworden.

De cilinderkoppen met vier kleppen worden aangedreven door het PGM-FI-systeem en werken via dubbele bougies en sequentiële ontsteking voor een gelijkmatige verbranding. Honda's SOHC Unicam-klepaandrijving is een functie die is geleend van de CRF450R. De lage positie van de krukas draagt ​​bij aan het compacte ontwerp van de cilinder en cilinderkop. De inlaatkleppen hebben een diameter van 36,5 mm, de uitlaatkleppen 31 mm.

De motor maakt gebruik van een semi-droog cartersysteem met een oliepomp in de tank. Dit zorgt voor een ondiepere oliecarter, wat op zijn beurt de blokhoogte beperkt. De drukgevoede pomp bevindt zich in de tank waar de olie vandaan komt, waardoor er geen extra druktoevoeraansluiting nodig is. Wederom een ​​besparing in gewicht en ruimte. Een andere gewichtsbesparing wordt gerealiseerd door de gewichtsverdeling in de bi-axiale balansassen. De vooras gebruikt 2 gewichten en de achterste slechts één. Op deze manier worden trillingen vermeden, wordt het comfort verhoogd en komt er geen compromis op sportief gebied.

De centrale aluminium koppelingsplaten gebruiken steunnokken om het opschakelen te vergemakkelijken en slipnokken voor soepeler terugschakelen. De zesversnellingsbak maakt gebruik van speciale 'doorboorde' vorken voor de eerste 4 versnellingen, waardoor een kleinere en lichtere koppeling kan worden gebruikt. Olieribben op de primaire tandwielas zorgen voor een constante smering.

De lichtgewicht handgeschakelde zesversnellingsbak heeft hetzelfde ontwerp als die van de CRF450R. Dit zorgt voor soepel en nauwkeurig schakelen. Daarnaast is er een aluminium assist slipper clutch. Nieuw voor 2018 is de lithium-ionbatterij, die 2,3 kg lichter is dan de vorige loodaccu. De duurzaamheid in termen van levensduur en ladingbehoud is groter. Optioneel is een quickshifter leverbaar.

Transmissie met dubbele koppeling (DCT) - Supersnel en naadloos schakelen in handmatige transmissie (MT) of automatische D-modus - S-modus (met 3 niveaus) klimt hoger in de toeren en schakelt sneller terug voor een agressievere rijstijl. - G-Switch verbetert de tractie van het achterwiel bij offroad-gebruik - Hellingshoekdetectie past het schakelpatroon aan

Honda's unieke DCT zorgt voor consistent, snel en naadloos schakelen en wordt al snel een tweede natuur. Het maakt gebruik van twee koppelingen, een voor de start en de 1e, 3e en 5e versnelling, de andere voor de 2e, 4e en 6e. De hoofdas voor elke koppeling bevindt zich ook in de andere koppeling voor een compacte bouw. Elke koppeling wordt onafhankelijk geregeld door zijn eigen elektrohydraulische circuit. Wanneer een versnelling wordt gewijzigd, selecteert het systeem de volgende versnelling die moet worden gebruikt. De eerste koppeling wordt dan elektronisch ontkoppeld, op hetzelfde moment dat de tweede koppeling inschakelt. Het resultaat is een consistent, snel en naadloos schakelpatroon. Op- en terugschakelen voelen erg soepel aan. Ook kan er geen schade aan de versnellingen zijn, want verkeerd schakelen is niet mogelijk. Ook kun je de motor niet afslaan bij vertrek en is het minder vermoeiend.

Er zijn 3 standen: MT geeft je handmatige bediening via de knoppen op het linker stuur. D-modus is ideaal voor in de stad en maakt de motor ook zuiniger. De S-stand is sportiever en de ECU zorgt ervoor dat het blok wat hoger in de toeren klimt voor het opschakelen. Zowel in D- als S-stand kun je ook direct gebruik maken van het handmatig schakelen. Als je daarmee stopt, schakelt het systeem automatisch terug naar D of S, afhankelijk van de rijstijl op dat moment. Het DCT-systeem op de Africa Twin is ook uitgerust om in een avontuurlijke omgeving te werken. De offroad-capaciteiten worden verbeterd door de G-knop aan de rechterkant van het dashboard. Wanneer de G-knop wordt geactiveerd, in elke rijmodus, worden de tractie en de motorregeling verbeterd door het slippen van de koppeling tijdens het schakelen te verminderen. Een ander voordeel van DCT is de hellingshoekdetectie, die het schakelpatroon aanpast op basis van de hellingshoek. Dit resulteert ook in een betere controle.

Chassis - Leeggewicht 2 kg lager: 230 kg (handmatige versie) - Bevestiging voor voetsteunen voor berijder en passagier aangepast voor off-road gebruik. - Roestvrijstalen spaken bieden meer duurzaamheid en gebruiksgemak. - Nieuwe noodstopfunctie voor knipperlichten achter.

Het semi-twin stalen wiegframe van de Africa Twin combineert wendbaarheid met stabiliteit bij hoge snelheden en is voorbereid op intensief offroad-gebruik. Dankzij de compacte blok- en frameconstructie is de bodemvrijheid 250 mm bij een wielbasis van 1575 mm en een balhoofdhoek van 27,5°/113 mm. Het nieuwe model van 2018 weegt 2 kg minder; berijdbaar 230 kg (240 kg voor DCT-versie).

Een groot aantal andere verbeteringen voor 2018 zullen offroad-rijders zeker aanspreken. De voetsteunen zijn breder en zijn gemonteerd op stevige stalen montageplaten. De passagiersvoetsteunen zijn ook opnieuw ontworpen om meer ruimte te bieden. Daarnaast is het dashboard iets meer gekanteld, zodat het beter zichtbaar is als de berijder staat bij het offroad rijden. Met een veerweg van 230 mm is de Showa upsd-vork van 45 mm de beste in zijn klasse. Voor goede allround prestaties wordt standaard een lage voorbelasting gebruikt. Zowel de in- als uitgaande demping zijn volledig instelbaar. De bovenste drievoudige klem van geperst aluminium en een gegoten klem eronder houden de vork stevig vast via dubbele bouten aan de boven- en onderkant. Passend bij de voorvork is de nieuwe Africa Twin ook voorzien van Showa-achtervering. Deze monoshock biedt een veerweg van 220 mm. Het is gepositioneerd voor massacentralisatie en heeft een cilinder van 46 mm met een apart reservoir voor een goede demping. Veervoorspanning is instelbaar op het veerelement zelf en ook de in- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar.

De Africa Twin heeft een minimalistische en lichte carrosserie die een goede windbescherming biedt en de rijder het gevoel van wendbaarheid geeft. Het achterspatbord kan eenvoudig worden verwijderd. De dubbele koplamp behoudt zijn kenmerkende vorm en de zithoogte is verstelbaar van 20 mm tot 870 of 850 mm. Voor 2018 is er ook een noodstopfunctie voor de achterste richtingaanwijzers. Bij een minimumsnelheid van 53 km/h en bij krachtig remmen of bij een vertraging van minimaal 6,0 m/s2 gaan de waarschuwingslichten branden om andere weggebruikers te laten weten dat ze hard remmen. Met dezelfde snelheid en ABS in werking, onder natte omstandigheden, wordt de parameter gewijzigd in 2,5 m/s2. De richtingaanwijzers schakelen nu ook automatisch uit. In plaats van een simpele timer te gebruiken, meet het systeem de snelheid van het voor- en achterwiel en berekent voor elke situatie apart wanneer de richtingaanwijzers uitgeschakeld moeten worden.

Compacte tweedelige radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers werken op de dubbele wave-type zwevende 310 mm-schijven met gesinterde remblokken. Ze bieden een constante en sterke remkracht op en naast de weg. De 256 mm wave-type schijf achter is geperforeerd en levert een uitstekende remkracht. Het lichtgewicht 2-kanaals ABS kan vóór de achterrem worden uitgeschakeld.

Net als de CRF450R Rally, gebruikt de CRF1000L Africa Twin 21/18 inch voor- en achterspaakwielen met respectievelijk 90/90-21 en 150/70-18 banden. Voor 2018 worden roestvrijstalen spaken gebruikt met een grote duurzaamheid en onderhoudsgemak. Voor 2018 heeft Honda ook het gebruik van spijkerbanden goedgekeurd (Continental 90/90-21M/C 545 en 150/70 B18M/C 70Q, gepland voor respectievelijk 180 km/u en 160 km/u).

Accessoires Er is een breed scala aan accessoires beschikbaar voor de CRF1000L Africa Twin: - Topkoffer met binnentassen - Tourtassen - Framebescherming - Getinte voorruit - Verhoogde voorruit - Windgeleiders boven en onder - Rubberen voetsteunen voor passagier - DCT-schakelpedaal - Verwarmde handvatten - 12V contactpunt - Mistlampen met montagebuizen - Wielstrepen - Alarmsysteem - Middenbok - Motorblokbescherming - Hoger en lager zadel - Quickshifter