Opel Combo bestel 1.7 CDTi 101 pk. (2010) review - AutoWeek

2021-12-27 03:36:37 By : Ms. Jennifer Chan

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn vorige auto, een Seat Ibiza 1,9 TDi uit 2008 beviel uitstekend, maar had te weinig ruimte voor mijn muziek hobby. Na lang zoeken heb ik uiteindelijk deze Opel Combo gekocht bij Autoservice Eefde in Eefde. Lang zoeken, omdat ik geen uitgeleefde aannemers auto wilde, de auto mocht niet wit zijn, en bij voorkeur een achterklep hebben in plaats van 2 deuren. Daarnaast ging mijn voorkeur uit naar de 1,7 CDTi diesel, aangezien er nog al wat problemen schijnen te zijn met de veel meer voorkomende 1,3 Fiat diesel in dit model. Afijn, uiteindelijk gevonden wat ik zocht, een zwarte, niet te veel kilometers, prive-bereden, en met een achterklep met zeeeeer donker getint glas. Bij de aanschaf heb ik er een trekhaak onder laten zetten, altijd makkelijk. De auto werd zeer netjes afgeleverd en de service is gewoon goed. Eerste rij indruk: Auto voelt degelijk aan, vlotte prestaties, wel redelijk veel lawaai uit de achterbak, aangezien er geen tussenwand in zit. Tevens valt op dat de versnellingen wat aan de korte kant zijn, maar dat is ook gewenning, omdat mijn Seat juist behoorlijk lange versnellingen had. De auto heb ik gekocht met stalen velgen en als nieuwe zomerbanden. Na enig speurwerk een leuke aanbieding gevonden van 15" lichtmetaal, dus daar de zomerbanden op laten zetten, en een setje winterbanden op de stalen velgen. Daar knapt de auto behoorlijk van op! Tevens een stuk dikke vloerbedekking netjes op maat gesneden voor de achterbak, dat voorkomt geschuif van spullen, en het dempt het geluid een flink stuk. 23 december: Ik heb nu ongeveer 6500 km gereden, en het verbruik is redelijk netjes, 1:18 tot 1:19. Voor zo'n windvanger vind ik dat niet verkeerd. De winterbanden zitten er inmiddels onder. Verder is de auto probleemloos, ook kan ik tot nu toe geen olie verbruik vaststellen. Een 6e versnelling is nog steeds welkom voor op de snelweg, maar ja, die zit er niet op... De stoelen zitten fijn, ook op langere stukken, en de wegligging is goed. Via Marktplaats heb ik een origineel tussenrek met gaas gekocht en gemonteerd. Voelt een stuk veiliger, dat ik nu met een noodstop geen Rottweiler van 55 kg of een compleet drumstel in mijn nek krijg..... Wordt vervolgd!

Probleemloze auto tot nu toe.

Tot nu toe probleemloos. Elke 15000 km nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter.

Gloeibougies vervangen nadat de motor minder goed startte. Nu weer perfect!

Iets te enthousiast rond een betonpaaltje een krappe bocht gemaakt.... dikke deuk in de zijkant. Balen dus. Inmiddels keurig hersteld door een vakkundig herstelbedrijf. Tevens een week later een paar nieuwe H7 lampjes geplaatst in de koplampen nadat er een stuk was.

Afgelopen week groot onderhoud uitgevoerd aan de Combo. Na enkele uren sleutelen was het volgende vervangen: Distributie-riem, incl spanrol en meeloop rol, waterpomp, multiriem, luchtfilter, oliefilter en olie. Op zich ging het allemaal redelijk voorspoedig, alleen de bout waarmee de meelooprol van de distributie vastzat spartelde aardig tegen.... uiteindelijk na wat krachttermen, en wat vel van de vingers toch los gekregen.

Still going strong, ondertussen het interieur filter vervangen, en 2 nieuwe zomerbanden eronder.

De 120.000 aangetikt, en er mankeert nog helemaal niks aan. Bij 118.000 zijn rondom de remblokken vervangen, en binnenkort ga ik voor de 2e keer het brandstoffilter vervangen.

141.500 km op de teller, dat betekend dat ik er 100.000 km mee heb gereden. Behalve een keer schade door mijn eigens schuld, en een kapotte gloeibougie is het een wagentje wat bijzonder betrouwbaar is. De 1.7CDTI verbruikt geen drup olie, en lust gemiddeld elke 18,5 km een liter diesel. Ook is het beestje nog compleet roestvrij, en zitten er voor zover ik weet geen andere reparaties aan te komen. Hij krijgt nog steeds netjes zijn beurten, en dingen zoals ruitenwissers, banden en olie vervangen gebeurd keurig op tijd. Ik hoop dat is er nog lang in rijden mag, want ik heb besloten om hem helemaal op te rijden. Op naar de volgende mijlpaal, tellerstand 200.000.

Een of andere klojo vond het grappig om een steen tegen mijn voorruit te knikkeren met als gevolg een grote barst! (steen lag er naast) Afijn, er zit inmiddels een nieuwe voorruit in. Gelukkig zijn er verder geen grote beschadigingen aangebracht.

Inmiddels de 180.000 Km voorbij, en dat betekend weer groot onderhoud! APK, multiriem, distributieriem met alles wat er bij hoort, olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, een paar nieuwe ruitenwissers, en na 9 jaar ook maar eens een nieuwe accu erin. Oftewel, alleen normaal onderhoud, en weer dooooorrrrrrrrr!!

Met pijn in het hart de knoop doorgehakt. Door een verandering ga ik een stuk minder kilometers maken, en wordt het domweg te duur om de diesel aan te houden. Den Haag bedankt! Ik heb er een probleemloze auto aan gehad, en het is nog steeds een prima karretje. De volgende eigenaar zal er nog veel plezier aan beleven. Combo, bedankt, het ga je goed!

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

PSA beperkt hun relatie met offroad-specialist Dangel niet tot de merken Peugeot en Citroën,...

Op de Brug is gebaseerd op Klokje Rond, de bekendste rubriek uit het weekblad AutoWeek. Hier...

© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden