Roestende Fiats en de Lada 1200 - De Noodstrook - AutoWeek

2021-12-13 07:42:42 By : Ms. Tarot Mo

Schrijf je nu in met korting

Kies nu voor een abonnement met korting

Om in te loggen op Mijn AutoWeek moet je akkoord gaan met onze privacyvoorwaarden.

 In 'De Vluchtstrook' behandelen we onderwerpen die wel of niet op de hoofdrijbaan van de nieuwssnelweg horen. Allerlei curieuze of gewoon interessante dingen uit de autowereld komen aan bod.

Roest was niet alleen een groot probleem bij Italiaanse auto's in de jaren 70, Fiat en Lancia waren er in dat decennium ook berucht om. Er zijn verschillende theorieën over de oorzaak. Een daarvan leidt ons naar de Lada 1200.

Terwijl het Westen zich in de jaren zestig grotendeels distantieerde van het communistische Oosten, waren er natuurlijk groepen en soms hele landen in ons deel van de wereld waar de communistische ideologie behoorlijk voet aan de grond kreeg. Dat gold tenminste voor Italië. Daar had je de Italiaanse Communistische Partij (PCI), die in de jaren zeventig zelfs uitgroeide tot de grootste partij van het land. Ongekend voor een westers, democratisch land. Zeker in de industriële wereld in Italië waren er groepen die sympathiseerden met de voormalige Sovjet-Unie, waaronder vakbondsmensen en vooraanstaande figuren in de auto-industrie.

Gianni Agnelli, de iconische CEO van Fiat, was zeker niet een van hen. Agnelli was een raskapitalist die uiteindelijk in de late jaren zeventig nogal wat ruzie zou krijgen met opvallende en vaak openlijk communistische Fiat-medewerkers. Toch was het onder leiding van diezelfde Agnelli dat de Sovjets en Fiat elkaar vonden. Het had ongetwijfeld te maken met korte lijnen tussen communistische Fiat-medewerkers en de Sovjet-Unie. Ze wisten iets op tafel te krijgen waar Agnelli ook voor zou moeten vallen: een lucratieve deal met AvtoVAZ. Dat ging auto's bouwen op een plek in de Sovjet-Unie (hoe toevallig) vernoemd naar een Italiaanse communist: Togliatti. Men bleek geïnteresseerd te zijn in het overnemen van bestaande ontwerpen en productielijnen uit het westen. De Fiat 124 kwam als beste uit de sovjettests en Fiat was bereid om de hele Fiat 124-business (hoofdfoto) aan hen te verkopen en zelfs te helpen met het optuigen van de fabriek. Zo is de Lada 1200 uiteindelijk ontstaan. In ruil daarvoor kreeg Fiat meer dan alleen geld. In de Sovjet-Unie was het vaak makkelijker om te 'betalen' door goederen te leveren, dus de Sovjets zouden ook staal aan Fiat leveren.

Zo kon het gebeuren dat Fiat in de jaren 70 staal uit de voormalige Sovjet-Unie ontving voor de autoproductie. Over dit exemplaar doen de wildste geruchten de ronde. Het zou gerecycled staal zijn geweest, mogelijk zelfs van oude militaire voertuigen. Dus geen 'vers' staal. In hoeverre dat waar is, is moeilijk te zeggen. In het algemeen geven verschillende bronnen aan dat het staal van slechte kwaliteit bleek te zijn. Dus misschien wilden de Sovjets het rustig aan doen of hadden ze simpelweg niet de middelen om iets beters af te leveren. Fiat ging er in ieder geval mee aan de slag. Wat volgde was een periode waarin de auto's van Fiat en het nieuw verworven dochtermerk Lancia extreem gevoelig bleken voor roest. Niet alleen het plaatwerk, maar ook de onderliggende staalconstructie van de auto's bleek na enkele jaren volledig verrot te zijn.

Nogmaals, Fiat stond hierin niet alleen. De jaren zeventig waren bijvoorbeeld ook een behoorlijk berucht decennium in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk als het ging om automateriaal en bouwkwaliteit. De algemeen aanvaarde verklaring voor dergelijke problemen bij de Italianen is vaak het Sovjet-staal. Een andere theorie is dat het productieproces van de Fiats en Lancia's simpelweg werd verstoord door onrust binnen het toen behoorlijk noodlijdende Fiat. Stakingen en moedwillige sabotage van de productie waren niet ongewoon. Een ander bijzonder gerucht is dat er soms kale lichamen buiten stonden te wachten op afwerking, in alle weersomstandigheden, waarna pas veel later een laag verf werd aangebracht. Beter dan dat wordt het natuurlijk niet. Misschien was het een combinatie van vele factoren, hoewel het Sovjet-staalverhaal op zijn minst een van de meer intrigerende theorieën blijft.

NB! Deze functie is niet bedoeld om zelf een opmerking toe te voegen. Optioneel kunt u een opmerking toevoegen.

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw of stuur ons een e-mail.

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw

De discussie is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.

Is de Abarth 124 Spider de betere Mazda MX-5? Of maak je de échte leuke kilometers met de Mercedes...

Als kleine man zag Ingver Faneyte uit Utrecht een donkerblauwe...

© 2021 DPG Media BV - alle rechten voorbehouden