Facelift vrijdag: Citroën CX - AutoWeek

2021-12-13 07:46:58 By : Ms. Celia Wang

Schrijf je nu in met korting

Kies nu voor een abonnement met korting

Om in te loggen op Mijn AutoWeek moet je akkoord gaan met onze privacyvoorwaarden.

 In de rubriek Facelift Friday zetten we de originele en de gefacelifte versie van een bepaald model naast elkaar, waarna we de simpele vraag stellen: welke is mooier?

Als opvolger van de befaamde DS rustte er een zware taak op de mooie schouders van de Citroën CX. Gelukkig deed de Fransman het goed en werd hij in zijn loopbaan twee keer verlengd. Tijd voor een vergelijking!

Na bijna twintig jaar nam de CX het in 1974 over van de prestigieuze DS. Ontwerper Robert Opron kreeg de zware taak om de opvolger te tekenen en bedacht dit aerodynamische ontwerp. Niet voor niets ontleent de CX zijn naam aan de officiële Franse naam voor de luchtweerstandscoëfficiënt. De CX bouwt voort op het design van de eerder gepresenteerde GS. Met zijn 4,63 meter lange koets rekt de CX alleen maar veel meer uit. Verder is een CX natuurlijk direct herkenbaar aan zijn platte en gladde carrosserie waarbij het achterwiel half achter de carrosserie verstopt zit. Andere designelementen die de CX geschiedenisboeken maakten zijn de (voor die tijd) extreem lange wielbasis, de concave achterruit en het futuristische interieur met de 'glazen ogen' en aan weerszijden van de instrumentatie de zo typische stuursatellieten.

Bij de introductie van de CX in 1974 kwam Citroën met een vierdeurs Berline, een jaar later gevolgd door de ruimere Break. Beide versies moesten het tot 1985 weten te zingen, want pas toen kwam Citroën met een echte facelift. In de loop van de tijd hebben de ontwikkelaars hier en daar wat aanpassingen gedaan, zoals een extra set (gele) mistlampen en andere materialen, maar de echte rigoureuze innovatieronde vond halverwege de jaren 80 plaats.

Met de tweede modelreeks werd een grote stap gezet. Zo werden de RVS voor- en achterbumpers gereviseerd en introduceerde Citroën kunststof bumpers voor de CX. Ook de losse grille werd vaarwel gezegd en smolt voortaan samen met de motorkap. De lampen werden een beetje opgeknapt en vooral de aparte lichtstrip voor onder meer de richtingaanwijzers kreeg een moderne, heldere uitstraling. De (gele) mistlampen krijgen bij de vernieuwde CX een vaste plek in de bumper, in plaats van los op de bumper. Net als bij de bumpers verdween het roestvrij staal van de zijspiegels en kreeg de CX kunststof spiegelkappen die in de carrosseriekleur werden gespoten. Verder is de tweede serie CX iets stugger door een andere ophanging. Binnen wordt afscheid genomen van de typische meters en maken ronde klokken hun opwachting in het nog steeds futuristisch ogende instrumentenpaneel. Naast gereviseerde motoren was er ook veel aandacht voor de roestgevoeligheid van de CX: vanaf nu was het beter voor elkaar.

De geschiedenis van de CX is zo rijk dat het bijna niet te beschrijven is in een kort verhaal als dit. In de 18 jaar dat het model op de weg was, kwamen tientallen verschillende (extreme) uitvoeringen de revue passeren. Neem de verschillende diesels, de CX Prestige, de CX Athena en verschillende GTI-uitvoeringen. Vergeet niet de speciale doeleinden waarvoor de Fransman werd ingezet, zoals bij de Franse ambulancedienst. In 1989 stopte Citroën met de productie van de sedan, twee jaar later viel het doek voor de Break. De XM was nu het nieuwe vlaggenschip.

NB! Deze functie is niet bedoeld om zelf een opmerking toe te voegen. Optioneel kunt u een opmerking toevoegen.

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw of stuur ons een e-mail.

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw

De discussie is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.

Het is nu onmisbaar, anno 1985 vrij ongebruikelijk: een benzinemotor met een turbo in een...

Na acht CX-loze jaren legde Frans Pas zijn hand op het Citroën-type dat hij...

© 2021 DPG Media BV - alle rechten voorbehouden